היי חברים כאן אבישי ספיר, מפיק מוזיקלי ואיש סאונד.
כן אני יודע שהכותרת מבהילה אתכם אבל זה רק האגרטל, תמשיכו לקרוא!
תנו לי רגע להרגיע אתכם, הכוונה בדברי היא שגם אודישן לא מוצלח
יכול להביא לכם את המקפצה הראשונה בדרככם להצלחה וזה שווה ערך ל"עובר" מבחינתי, תבינו הכל בהמשך.
קודם עלי לחדד כמה נקודות שלא מעסיקות את האומן/הזמר מן השורה.
הנקודה הראשונה ואולי החשובה ביותר היא נושא הרייטינג.
הרייטינג הכי גבוה שהיה בזמן כוכב נולד אי פעם הוא 30% שזה אומר שהטלויזיה
משדרת כוכב נולד בסביבות מליון וחצי בתים במדינת ישראל וכולם צופים עכשיו באודישן שלכם !
טוב זה רק בגמר :) אבל אתם עדיין זוכים לחתיכת רייטינג רציני גם בזמן האודישנים הראשוניים.
זו כמעט החשיפה הכי גדולה שאפשר לקבל בארץ שלנו ועוד בחינם !
אז אם האודישן שלכם "זכיר" ומבדר בכל דרך אפשרית שתבחרו
יש לכם ביד כוח פרסומי בשווי של עשרות אלפי שקלים ועכשיו אתם הולכים ללמוד איך לנצל אותו נכון.
מה כדאי שיהיה לכם מוכן לפני האודישן:
קודם כל תכנון נכון.
תכננו את האודישן שלכם ממש כמו שבמאי סרטים מתכנן את הסט שלו לפני הצילומים.
זה נכון שלא הכל תלוי בכם אבל ככל שתהיו יותר מעניינים, יותר שונים, נראים אחרת,
יותר בטוחים בעצמכם ויותר אתם, כך הסיכוי שלכם להיות "זכירים" יעלה גבוה יותר.
אתם יכולים להופיע עם חולצה שכתוב עליה או מודפס עליה משהו זכיר,
למשל אתר האינטרנט שלכם והדפס של צדי צרפתי עם חוטיני רוכב על פודל.
תהיו יצירתיים ! :)
אתם יכולים תוך כדי האודישן להזכיר את אתר האינטרנט שלכם אפילו בקטע של צחוק,
זה עובר ! לא לעשות זאת בבוטות כי אז יערכו את זה החוצה אז תהיו חכמים.
אתם יכולים לבצע שיר שונה ומיוחד, רצוי שזה יהיה שיר מקורי ולא משהו של מישהו אחר
כי אז הצופים בוחנים את מה שיש לכם להגיד דרך האומנות שלכם
ופחות את היכולת הטכנית שלכם לבצע שיר של מישהו אחר.
אז שיר מקורי זה תמיד עדיף ורק אחריו אפשר לתת שיר מוכר אם השופטים יבקשו מכם,
כמובן שגם את זה אתם מכינים מראש.
לימדו מראש את הסולם שהכי מתאים לקול שלכם ובקשו ממיטלמן להתחיל לנגן על הסולם הזה ותצטרפו לנגינתו.
כך לא יהיה שום סיכוי שתתחילו לשיר בסולם שלא קשור לקול שלכם ותפקששו תאודישן.
חשוב שתהיו טובים גם מבחינה טכנית כי למרות עיקרון הכתבה הזאת אנחנו עדיין רוצים לעבור כדי להיות שם באודישן הבא :)
אפשר לנסות ולנהל שיחה משעשעת עם השופטים, לעקוץ את מרגול על השיר החדש שלה, לפלרטט עם דנה,
לתת לצביקה הדר לחיצת יד הגונה ולאמר לו שאבישי ספיר שלח אתכם קריצה
לספר סיפור קצרצר אבל מעניין כדי להאריך את זמן החשיפה וליצור
אינטראקציה עם השופטים כדי שהדברים האלה יהפכו לפאנצ' ליינים בעריכה,
אנחנו יודעים כמה שובבים העורכים של כוכב נולד והקהל מת על זה !
אז תהיו מעניינים!
חשוב לי לציין דבר אחד ומאוד חשוב:
למרות כל ההשקעה אל תבואו לעבור את האודישן, תבואו להופיע ולעניין!
קבלו דוגמה טובה לאודישן טוב:
איה זהבי פייגלין
ועוד קטע שיעשה לכם לזכור אותה אפילו עוד קצת
איה זהבי פייגלין היא אמנית שעברה את האודישנים הראשונים של כוכב נולד ואף הגיעה לנבחרת אך נפלה איפשהו בהמשך.
אבל הכל בסדר! אתם חושבים שהיא רצתה להיות כוכבת נולדת - אני חושב שלא :)
והיא איה זהבי פייגלין מופיעה בכל פינה באינטרנט היום, ולא סתם חברים, היא עשתה הכל נכון.
כבר לפני האודישן היו עליה הרבה חומרים באינטרנט.
מה שקרה אחרי ההופעה הטלויזיונית המוצלחת זה שכל הרעש סביבה
וסביב הלהקה שלה "כל החתיכים אצלי" פשוט גדל פי כמה וכמה ואכן מגיע להם.
אני רק רוצה לומר בנינו שאיה היתה אצלי באולפן לפני כמה שנים
וכבר אז ידעתי שהיא מדהימה בנגינה שלה בכתיבה שלה, בלוק הנדיר ובאיך שהיא מופיעה.
איה היא לא האמנית היחידה שעשתה זאת, היו עוד כמה שידעו לנצל נכון את המאורע,
הביאו הופעה "זכירה" ורק הרוויחו מזה.
מה כדאי שתכינו לאחרי האודישן:
עם כל אודישן מוצלח הרבה מאוד אנשים רצים לאינטרנט ומחפשים חומרים על אותו אומן/זמר.
רצוי מאוד שכשמגיע השלב הזה שאנשים מחפשים אתכם בגוגל, כבר אז יעלו חומרים שלכם.
אם זה אתר אינטרנט, שירים שלכם להורדה זה חשוב מאוד, תמונות, קליפ אפילו שניים או וידאו מהופעה,
עמוד ב"מייספייס", "פייסבוק", טוויטר ודומיהם.
האתר "במה חדשה" למשל עולה יפה מאוד בגוגל וחושף חומרים שלכם בקלות רבה, קפה דה מרקר גם.
ישנם עוד כל מיני אתרים אטרקטיביים בהם אתם יכולים להיחשף ולהגיע
במהירות אל הקהל שאותו אתם מעוניינים למשוך והמגמה היא כמובן
להופיע באינטרנט בכמה שיותר מקומות וכמה שיותר פעמים, מה שנקרא ליצור "באז תקשורתי".
כחלק מהבאז התקשורתי רצוי מאוד שיהיה לכם איזה סינגל או שניים או אפילו אלבום שמוכן לשידור
ותוכלו לפזר אותו בתחנות הרדיו, על זה תוכלו לקרוא בכתבה שלי על "איך להיכנס לרדיו".
לבוא מוכנים חברים.
אבל זיכרו:
כמו שזה עולה מהר מאוד זה גם מהר מאוד צונח.
אם אנחנו לא מנצלים נכון את המומנט הוא עלול ללכת לאיבוד לעד ולכן היו הרבה אמנים שלא ניצלו זאת ונשכחו אחרי תקופה קצרה.
אך היו אמנים שכן עשו בחוכמה והשתמשו בתוכנית למינוף הקריירה שלהם וכן אני מדבר דווקא על הגדולים יותר
כמו הראל סקעת ושי גבסו למשל, שניהם כותבי שירים לא רעים בכלל ושניהם יכלו להעלם כמו הרבה אחרים
אפילו שהגיעו לגמר אם לא היו מנצלים את הרגע כמו שצריך ויוצאים למתקפה תקשורתית הם לא היו מי שהם היום
ועל כך כל הכבוד להם ולכל העוסקים בדבר סביבם.
אז אני מזכיר לכם שגם אלו שלא עברו אפילו את האודישן הראשון (שזה הרוב) יכולים למנף התחלה של קריירה אמיתית
בעקבות הגל הזה שעושה אודישן מוצלח אחד או אפילו שניים.
ושוב אודישן מוצלח לא בהכרח אומר שעברנו אותו ואני מקוה שהנקודה הזו היתה ברורה.
לסיכום חברים:
יש הרבה מאוד אמנים מוצלחים ומעניינים שאף אחד מאיתנו לא מכיר,
הם כותבים שירים מעולים, הם טיפוסים מעניינים ויש להם הרבה מה לומר ולא שמעתם עליהם מעולם
כי הם לא קראו את הכתבה שלי לפני קריצה
זהו אני מקוה שזה נותן לכם רעיון או שניים.
לאלו מכם שרוצים להתחיל לשמוע את עצמם ואת החומרים מגובש וכמו שצריך
אתם מוזמנים לפנות אלי בכל עת ואני אדאג שתהנו ותמצאו עד תום כל שיר שיש לכם.
בנתיים לכו ותתכננו את הקריירה שלכם והכי חשוב להנות מכל חוויה בחיים, בהצלחה לכולם!
אבישי ספיר
הפקה מוזיקלית ואולפן הקלטות
כן אני יודע שהכותרת מבהילה אתכם אבל זה רק האגרטל, תמשיכו לקרוא!
תנו לי רגע להרגיע אתכם, הכוונה בדברי היא שגם אודישן לא מוצלח
יכול להביא לכם את המקפצה הראשונה בדרככם להצלחה וזה שווה ערך ל"עובר" מבחינתי, תבינו הכל בהמשך.
קודם עלי לחדד כמה נקודות שלא מעסיקות את האומן/הזמר מן השורה.
הנקודה הראשונה ואולי החשובה ביותר היא נושא הרייטינג.
הרייטינג הכי גבוה שהיה בזמן כוכב נולד אי פעם הוא 30% שזה אומר שהטלויזיה
משדרת כוכב נולד בסביבות מליון וחצי בתים במדינת ישראל וכולם צופים עכשיו באודישן שלכם !
טוב זה רק בגמר :) אבל אתם עדיין זוכים לחתיכת רייטינג רציני גם בזמן האודישנים הראשוניים.
זו כמעט החשיפה הכי גדולה שאפשר לקבל בארץ שלנו ועוד בחינם !
אז אם האודישן שלכם "זכיר" ומבדר בכל דרך אפשרית שתבחרו
יש לכם ביד כוח פרסומי בשווי של עשרות אלפי שקלים ועכשיו אתם הולכים ללמוד איך לנצל אותו נכון.
מה כדאי שיהיה לכם מוכן לפני האודישן:
קודם כל תכנון נכון.
תכננו את האודישן שלכם ממש כמו שבמאי סרטים מתכנן את הסט שלו לפני הצילומים.
זה נכון שלא הכל תלוי בכם אבל ככל שתהיו יותר מעניינים, יותר שונים, נראים אחרת,
יותר בטוחים בעצמכם ויותר אתם, כך הסיכוי שלכם להיות "זכירים" יעלה גבוה יותר.
אתם יכולים להופיע עם חולצה שכתוב עליה או מודפס עליה משהו זכיר,
למשל אתר האינטרנט שלכם והדפס של צדי צרפתי עם חוטיני רוכב על פודל.
תהיו יצירתיים ! :)
אתם יכולים תוך כדי האודישן להזכיר את אתר האינטרנט שלכם אפילו בקטע של צחוק,
זה עובר ! לא לעשות זאת בבוטות כי אז יערכו את זה החוצה אז תהיו חכמים.
אתם יכולים לבצע שיר שונה ומיוחד, רצוי שזה יהיה שיר מקורי ולא משהו של מישהו אחר
כי אז הצופים בוחנים את מה שיש לכם להגיד דרך האומנות שלכם
ופחות את היכולת הטכנית שלכם לבצע שיר של מישהו אחר.
אז שיר מקורי זה תמיד עדיף ורק אחריו אפשר לתת שיר מוכר אם השופטים יבקשו מכם,
כמובן שגם את זה אתם מכינים מראש.
לימדו מראש את הסולם שהכי מתאים לקול שלכם ובקשו ממיטלמן להתחיל לנגן על הסולם הזה ותצטרפו לנגינתו.
כך לא יהיה שום סיכוי שתתחילו לשיר בסולם שלא קשור לקול שלכם ותפקששו תאודישן.
חשוב שתהיו טובים גם מבחינה טכנית כי למרות עיקרון הכתבה הזאת אנחנו עדיין רוצים לעבור כדי להיות שם באודישן הבא :)
אפשר לנסות ולנהל שיחה משעשעת עם השופטים, לעקוץ את מרגול על השיר החדש שלה, לפלרטט עם דנה,
לתת לצביקה הדר לחיצת יד הגונה ולאמר לו שאבישי ספיר שלח אתכם קריצה
לספר סיפור קצרצר אבל מעניין כדי להאריך את זמן החשיפה וליצור
אינטראקציה עם השופטים כדי שהדברים האלה יהפכו לפאנצ' ליינים בעריכה,
אנחנו יודעים כמה שובבים העורכים של כוכב נולד והקהל מת על זה !
אז תהיו מעניינים!
חשוב לי לציין דבר אחד ומאוד חשוב:
למרות כל ההשקעה אל תבואו לעבור את האודישן, תבואו להופיע ולעניין!
קבלו דוגמה טובה לאודישן טוב:
איה זהבי פייגלין
ועוד קטע שיעשה לכם לזכור אותה אפילו עוד קצת
איה זהבי פייגלין היא אמנית שעברה את האודישנים הראשונים של כוכב נולד ואף הגיעה לנבחרת אך נפלה איפשהו בהמשך.
אבל הכל בסדר! אתם חושבים שהיא רצתה להיות כוכבת נולדת - אני חושב שלא :)
והיא איה זהבי פייגלין מופיעה בכל פינה באינטרנט היום, ולא סתם חברים, היא עשתה הכל נכון.
כבר לפני האודישן היו עליה הרבה חומרים באינטרנט.
מה שקרה אחרי ההופעה הטלויזיונית המוצלחת זה שכל הרעש סביבה
וסביב הלהקה שלה "כל החתיכים אצלי" פשוט גדל פי כמה וכמה ואכן מגיע להם.
אני רק רוצה לומר בנינו שאיה היתה אצלי באולפן לפני כמה שנים
וכבר אז ידעתי שהיא מדהימה בנגינה שלה בכתיבה שלה, בלוק הנדיר ובאיך שהיא מופיעה.
איה היא לא האמנית היחידה שעשתה זאת, היו עוד כמה שידעו לנצל נכון את המאורע,
הביאו הופעה "זכירה" ורק הרוויחו מזה.
מה כדאי שתכינו לאחרי האודישן:
עם כל אודישן מוצלח הרבה מאוד אנשים רצים לאינטרנט ומחפשים חומרים על אותו אומן/זמר.
רצוי מאוד שכשמגיע השלב הזה שאנשים מחפשים אתכם בגוגל, כבר אז יעלו חומרים שלכם.
אם זה אתר אינטרנט, שירים שלכם להורדה זה חשוב מאוד, תמונות, קליפ אפילו שניים או וידאו מהופעה,
עמוד ב"מייספייס", "פייסבוק", טוויטר ודומיהם.
האתר "במה חדשה" למשל עולה יפה מאוד בגוגל וחושף חומרים שלכם בקלות רבה, קפה דה מרקר גם.
ישנם עוד כל מיני אתרים אטרקטיביים בהם אתם יכולים להיחשף ולהגיע
במהירות אל הקהל שאותו אתם מעוניינים למשוך והמגמה היא כמובן
להופיע באינטרנט בכמה שיותר מקומות וכמה שיותר פעמים, מה שנקרא ליצור "באז תקשורתי".
כחלק מהבאז התקשורתי רצוי מאוד שיהיה לכם איזה סינגל או שניים או אפילו אלבום שמוכן לשידור
ותוכלו לפזר אותו בתחנות הרדיו, על זה תוכלו לקרוא בכתבה שלי על "איך להיכנס לרדיו".
לבוא מוכנים חברים.
אבל זיכרו:
כמו שזה עולה מהר מאוד זה גם מהר מאוד צונח.
אם אנחנו לא מנצלים נכון את המומנט הוא עלול ללכת לאיבוד לעד ולכן היו הרבה אמנים שלא ניצלו זאת ונשכחו אחרי תקופה קצרה.
אך היו אמנים שכן עשו בחוכמה והשתמשו בתוכנית למינוף הקריירה שלהם וכן אני מדבר דווקא על הגדולים יותר
כמו הראל סקעת ושי גבסו למשל, שניהם כותבי שירים לא רעים בכלל ושניהם יכלו להעלם כמו הרבה אחרים
אפילו שהגיעו לגמר אם לא היו מנצלים את הרגע כמו שצריך ויוצאים למתקפה תקשורתית הם לא היו מי שהם היום
ועל כך כל הכבוד להם ולכל העוסקים בדבר סביבם.
אז אני מזכיר לכם שגם אלו שלא עברו אפילו את האודישן הראשון (שזה הרוב) יכולים למנף התחלה של קריירה אמיתית
בעקבות הגל הזה שעושה אודישן מוצלח אחד או אפילו שניים.
ושוב אודישן מוצלח לא בהכרח אומר שעברנו אותו ואני מקוה שהנקודה הזו היתה ברורה.
לסיכום חברים:
יש הרבה מאוד אמנים מוצלחים ומעניינים שאף אחד מאיתנו לא מכיר,
הם כותבים שירים מעולים, הם טיפוסים מעניינים ויש להם הרבה מה לומר ולא שמעתם עליהם מעולם
כי הם לא קראו את הכתבה שלי לפני קריצה
זהו אני מקוה שזה נותן לכם רעיון או שניים.
לאלו מכם שרוצים להתחיל לשמוע את עצמם ואת החומרים מגובש וכמו שצריך
אתם מוזמנים לפנות אלי בכל עת ואני אדאג שתהנו ותמצאו עד תום כל שיר שיש לכם.
בנתיים לכו ותתכננו את הקריירה שלכם והכי חשוב להנות מכל חוויה בחיים, בהצלחה לכולם!
אבישי ספיר
הפקה מוזיקלית ואולפן הקלטות